mohem mohem .

mohem

طراحي بيوفيليك و نقش آن در بهبود كيفيت زندگي انسان

طراحي بيوفيليك و نقش آن در بهبود كيفيت زندگي انسان

طراحي بيوفيليك يك اتفاق مثبت و رويكرد جديدي در معماري داخلي و طراحي فضاي سبز شهري است. هدف اين روش‌ترميم رابطه‌ي شكرآب شده ميان انسان و محيط‌زيست است تا درنهايت منفعت ما و طبيعت در يك راستا قرار گيرد. در اين مطلب به چيستي طراحي بيوفيليك، مزاياي آن و ابزارهايي كه در اختيار طراحان فضاي سبز قرار مي‌دهد مي‌پردازيم.

m1_xpbq.png

متن جايگزين: طراحي بيوفيليك | شركت ايده سبز

هم‌زمان با قد كشيدن شهرها، دسترسي انسان به طبيعت كم‌تر و كم‌تر مي‌شود. فرهنگ شهرنشيني در حال قطع بي‌سروصداي ارتباط ما با مادر طبيعت است. در طراحي فضاي شهري، جنگل‌ها به حاشيه رانده‌شده و روزبه‌روز از ما دورتر مي‌شوند. با سرعت فعليِ گسترش شهرنشيني، زمان زيادي نمي‌برد تا اين رابطه به آخر كار خود برسد!

در سمت ديگر ماجرا، افراد زيادي در تلاش‌اند تا اين پيوند را دوباره برقرار كنند. اين مسئله غيرقابل انكار است كه ما براي داشتن يك زندگي باكيفيت به تعامل با طبيعت نياز داريم. اما صنعتي شدن و زندگي پيچيده مدرنيزه شده موانع زيادي براي بهبود شرايط ايجاد كرده. طراحي بيوفيليك يكي از راه‌حل‌هاي متخصصين طراحي فضاي سبز براي نجات انسان شهرنشين است. اما طراحي بيوفيليك چيست و چگونه كيفيت زندگي مارا بهبود مي‌دهد؟ پاسخ اين پرسش را در ادامه خواهيد يافت.

طراحي بيوفيليك چيست؟

 

متن جايگزين: طراحي بيوفيليك چيست؟ | شركت ايده سبز

بيوفيليك واژه‌اي نسبتاً جديد است كه طي چند سال گذشته وارد فرهنگ لغت بين‌المللي شده. بيوفيليك در لغت به معناي زندگي با عناصر زنده و عشق ورزيدن به آن‌ها است. واژه بيوفيليك با وجود تازگي، معناي عميقي در خود دارد. طراحي بيوفيليك مي‌گويد كه اجازه دهيد به طبيعت سلامي دوباره كنيم! اين سبك به يك خصلت ذاتي در ما اشاره مي‌كند: عشق به طبيعت و موجودات زنده...

در طراحي بيوفيليك معماري داخلي، خارجي و برنامه‌ريزي شهري به شكلي سازنده با طبيعت ادغام مي‌شوند. رعايت استانداردهاي محيط‌زيستي، به‌كارگيري گياهان و همچنين المان‌هاي فضاي سبز همگي بخشي از طراحي بيوفيليك هستند. امروزه طراحي بيوفيليك به‌عنوان يك تخصص مطرح است. مي‌توان اين روش را يك دانش بين‌رشته‌اي دانست كه منجر به ايجاد دو تخصص جديد نيز شده است:

  • معماري سبز

معماري سبز تلفيقي از طبيعت و فنون ساختمان‌سازي است كه باهدف بهره‌وري و بهبود كيفيت محيط زندگي ايجاد شده. در معماري سبز تلاش مي‌شود فرآيند ساخت‌وساز در تعامل و دوستي با طبيعت انجام شود. يكي از جذابيت‌هاي معماري سبز، ساختمان‌هاي سبز هستند كه شايد درباره‌ي آن‌ها شنيده باشيد. اين ساختمان‌ها به‌شدت اقتصادي، بهينه و دوستدار محيط‌زيست هستند.

  • طراحي فضاي سبز و محوطه سازي

محوطه سازي يا طراحي لنداسكيپ به معناي تلفيق هنر و علم براي چينش المان‌ها در مساحتي مشخص است. اين مساحت مي‌تواند يك فضاي سبز شهري مانند پارك باشد و يا يك حياط كوچك در ساختماني مسكوني. در طراحي فضاي سبز از فنون محوطه سازي براي تعريف نوع و جايگاه عناصر استفاده مي‌شود. اينكه از گياهان و المان‌هاي فضاي سبز به چه شكل استفاده شود، در طراحي بيوفيليك بررسي و آموزش داده مي‌شود. در طراحي فضاي سبز اجزاء زيادي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه مهمترين آن‌ها گياهان زنده هستند. بخش‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه هدف همه‌ي آن‌ها ايجاد شرايط مناسب براي رشد گياه و بهره‌مندي بهتر انسان است.

طراحي فضاي سبز و محوطه سازي از ابزارهاي قدرتمند طراحي بيوفيليك هستند. خوشبختانه در كشور ما رشته طراحي فضاي سبز وجود دارد. همچنين شركت‌هاي طراحي فضاي سبز به‌صورت تخصصي به فعاليت مشغول‌اند. در كشور ما به دليل جغرافياي خشك از محوطه سازي و طراحي فضاي سبز براي كاهش آلودگي و كنترل دمايي استفاده مي‌شود.

مزاياي طراحي فضاي سبز به سبك بيوفيليك

انسان به‌طور فطري از هم‌راستايي و حضور در طبيعت نفع مي‌برد. ما مي‌توانيم زندگي سالم‌تري را تجربه كنيم درصورتي‌كه با طبيعت از در دوستي درآييم. طراحي بيوفيليك به انسان اجازه مي‌دهد زندگي مدرني در پيش بگيرد درعين‌حال ارتباط خود با طبيعت را حفظ كند. در ادامه تعدادي از مزاياي طراحي بيوفيليك را مشاهده مي‌كنيد:

  • بهبود سلامت رواني افراد جامعه
  • كاهش آلودگي و تصفيه هوا
  • استفاده از نور طبيعي
  • كاهش مصرف انرژي و بهينه‌سازي سيستم
  • كاهش هزينه ساخت‌وساز
  • ايجاد عايق صوتي و حرارتي
  • مديريت چرخه آب
  • ايجاد تنوع زيستي
  • دسترسي به غذاي تازه

ساختمان‌هاي سبز

 

متن جايگزين: ساختمان سبز | شركت ايده سبز

آمارها نشان مي‌دهند تنش و استرس بزرگ‌ترين قاتلان انسان در يك دهه گذشته هستند. مشكلات قلبي، اختلالات رواني و بيماري‌هاي عصبي همه از روان ناآرام انسان ماشيني شده نشات مي‌گيرند. طراحي بيوفيليك با ارائه? راهكارهاي اساسي گام بزرگي براي رفع نياز انسان به آرامش برداشته. يكي از راهكارهاي علم روانشناسي براي بهبود سلامت روان جامعه برقراري پيوند مجدد ميان انسان و طبيعت است. در طراحي بيوفيليك اين مسئله در قالب ساختمان‌هاي سبز به حقيقت پيوسته.

در اين ساختمان‌ها خبري از مواد غيرقابل بازيافت نيست. فرآيند ساختمان‌سازي كاملاً دوستدار محيط‌زيست بوده و در آن از مصالح سبز استفاده مي‌شود. استفاده از نور طبيعي، تهويه مطبوع و عناصر طراحي فضاي سبز مباحث جديدي هستند كه در ساختمان‌هاي سبز مطرح مي‌شوند. مهم‌ترين بخش در ساختمان‌هاي سبز وجود گياهان زنده است كه به‌درستي با سيستم ساختمان عجين مي‌شوند. مثلاً سيستم تهويه و عايق دمايي كه به كمك گياهان ايجادشده و در سراسر ساختمان مورداستفاده قرار مي‌گيرد. در ساختمان‌هاي سبز از آب مازاد يا آب باران جمع‌آوري‌شده براي ايجاد سيستم آبياري استفاده مي‌شود. در ادامه با عناصر اصلي در ساختمان‌هاي سبز آشنا مي‌شويد:

  • ديوار سبز

ديوار سبز يا گرين وال (Green Wall) ديواري عمودي و پوشيده از گياهان زنده است. اين ديوار علاوه بر جنبه? زيبايي كاربردهاي بسياري در داخل و خارج از ساختمان دارد. در طراحي بيوفيليك استفاده از ديوار سبز به‌منظور ايجاد پارتيشن و جداسازي، پوشش ديوارهاي داخلي و خارجي پيشنهاد مي‌شود.

  • پشت‌بام سبز

پشت‌بام سبز يا روف گاردن فرآيند ايجاد فضاي سبز و محوطه سازي روي پشت‌بام منازل، آپارتمان‌ها و مجتمع‌هاي تجاري است. گرايش زندگي شهري به آپارتمان‌نشيني دسترسي انسان به باغ و حياط را كاهش داده. راهكار طراحي بيوفيليك براي اين مشكل اختصاص فضاي پشت‌بام به فضاي سبز است.

  • تراس سبز

درحالي‌كه در آپارتمان‌ها از تراس حداقل استفاده مي‌شود، طراحي بيوفيليك به آن به‌عنوان ابزار گسترش ساختمان سبز نگاه مي‌كند. محوطه سازي و ايجاد فضاي سبز در تراس و بالكن مجتمع‌هاي آپارتماني موجب كاهش فقر سبزينگي مي‌شود.

سخن آخر

گفتيم كه هدف طراحي بيوفيليك ايجاد تناسب بين زندگي مدرن شهري و نياز انسان براي ارتباط با طبيعت است. همچنين از ساختمان‌هاي سبز و اجزا آن‌ها صحبت كرديم و اينكه چگونه طراحي بيوفيليك را محقق مي‌كنند. درنهايت تأكيد مي‌كنيم كه طراحي بيوفيليك با افزايش تنوع زيستي، انتشار دي‌اكسيد گربن را كاهش داده و سلامت ما و زمين عزيزمان را تضمين مي‌كند.

براي دريافت مشاوره رايگان درزمينه‌ي طراحي فضاي سبز و محوطه سازي با ما در مجموعه ايده سبز تماس بگيريد. امكان مشاوره رايگان از طريق شماره‌هاي 09121173266، 09126494926  و 02177245295  براي شما فراهم شده است.

منبع: سايت باميك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۷:۱۹ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :